Kilka dni temu organizowaliśmy dla grupy brygadzistów i mistrzów nietypowe spotkanie – event team building. Jego dominującym fragmentem stała się ta symulacja: Górska mapa.
Czyli jak przez krótkofalówkę pokierować grupą ratowników górskich?
Ćwiczenie komunikacyjne, uczące precyzyjnej wymiany informacji w zespole i koordynowania procesu obiegu informacji. Wykorzystywane jest na co dzień w szkoleniu ratowniczym, lecz przydatne też w zespołach biznesowych.
Wyrwana z kontekstu symulacja rzecz jasna nie generuje praktycznych zawodowych przemyśleń. Z tej też przyczyny uzupełniamy zwykle symulację kilkoma pytaniami coachingowymi do uczestników, np.:
• Jakim liderem będzie ktoś, kto posiadł tylko cechy wyuczone a nie ma wrodzonych? Czy taka osoba może być sprawnym menedżerem?
 • Czy praca była metodyczna i uporządkowana? Kiedy wkradał się chaos?
 • Czy ani na chwilę nie przekroczono dopuszczalnego poziomu ryzyka (odpowiedzialność za bezpieczeństwo innych osób)
 • Skąd pewność że decyzja o wyborze strategii była słuszna?
 • Czy zadawano pytania? Kto i kiedy je zadawał? Jaki rodzaj pytań się sprawdził?
Ta gra ma pięć siostrzanych fabuł dopasowanych typowo do warsztatów:
 – miękkich i umiejętnościowych
 – dla kierowników
 – dla przedstawicieli handlowych
 Symulację tą prowadzimy, kiedy dotrzymane są jednocześnie 2 warunki. Przede wszystkim dział HR poszukuje szczególnie dynamicznych i aktywnych ruchowo zabaw. Po drugie, w kwestionariuszowym badaniu potrzeb rozwojowych podkreślono jeden z tych celów konferencji:
• Zdolność sprawnego wyznaczania celów oraz planowania ścieżki i kalendarza realizacji tych celów
 • Rola, zadania lidera w zakresie tworzenia systemu komunikacji
 • Zdobycie wiedzy na temat koła stresu oraz stresu obiektywnego i subiektywnego.
 • Rozpoznanie własnych ograniczających przekonań hamujących zachowania asertywne.
 • Pełniejsze zrozumienie wymiarów kultur i wybranych technik rozróżniania kultur w różnych wymiarach
 • Pełniejsze zrozumienie narzędzi dopasowywania modelu przywództwa do sytuacji rynkowej oraz etapu rozwoju firmy
 i pracowników
Jeden z wariantów gry tej bywa także często wykorzystywany jako energetyzer po tematycznych modułach z następującej problematyki biznesowej:
• Kształtowanie wartości dodanej do kontraktu
 • Jak rozplanować warsztat w czasie
 • Prowadzenie coachingu podczas wizyt handlowych.
 • Ćwiczenie warsztatowe: planowanie kolejnych kroków w kontaktach sprzedażowych (na przykładzie konkretnego klienta).
 • „złodzieje” czasu – ulubieni i znienawidzeni.
 • Kto buduje bariery – klient czy sprzedawca?
 • Narzędzia rozwiązywania konfliktów – przeramowanie w 6 krokach
 • Znaczenie sprzedaży dla nowoczesnej firmy. Rola sprzedawcy w firmie. Weryfikacja zadań realizowanych na rynku przez sprzedaż.
