Gry integracyjne i plenerowe świetnie nadają się do szkolenia menedżerów projektów i zespołów projektowych. Obejmują niemal wszystkie potrzebne takiemu menedżerowi umiejętności.
Duża firma z branży IT. Specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania dla swoich klientów. Pracuje niemal wyłącznie projektowo – zespoły realizujące kontrakty to 90% zatrudnienia, w funkcjach wsparcia pracuje zaledwie kilkanaście osób. Załoga to w trzech czwartych młodzi inżynierowie – informatycy po politechnikach. W większości firma jest ich pierwszym pracodawcą, a średni staż nie przekracza 3 lat. Młodzi ludzie trafiają tu po zaraz studiach, albo jeszcze w ich trakcie. Są kompetentni programistycznie i sprzętowo, ale początkujący w zakresie umiejętności miękkich, projektowych czy liderskich.

Jednak w tym pokoleniu klasyczne warsztaty słabo się sprawdzają: są za mało dynamiczne i atrakcyjne. Po kilku szkoleniach w sali, na każdym następnym frekwencja spada. Udział w szkoleniach nie jest bowiem obowiązkowy a dobrowolny – to coraz częstsza reguła w tej branży. Dlatego zwykle proponujemy warsztaty i spotkania oparte na grywalizacji – połączenie gier szkoleniowych znanych z zajęć team building z nauką umiejętności miękkich.

Kluczowe jest wymyślenie gier lub zadań, które same w sobie są projektami. Wyobraźmy sobie zabawę w budowanie tratw z dętek i desek. Jakie elementy zarządzania projektami możemy w niej zasymulować?

  1. Jeśli postawimy grupie ambitny ale realny cel: „w ciągu 3 godzin musicie wydelegować 5 osób, które na Waszej tratwie dopłyną na drugi brzeg jeziorka i przywiozą z niego flagę” – mamy cel SMART.
  2. Gdy dodamy warunek „możecie wykorzystywać tylko sprzęt z naszego sklepu, każda rzecz kosztuje 10 a Wasz budżet to 200” – pojawi nam się budżet projektu.
  3. Jeśli poprosimy o określenie, kto o której godzinie którym zadaniem się zajmie (a potem za trzymanie się planu damy bonusowy sprzęt) – w zabawie ujawnia nam się kwestia planowania harmonogramu projektu.
  4. Gdy w trakcie gry zaczniemy wprowadzać niespodzianki, zmiany, albo ryzykowne opcje decyzyjne – możemy po grze porozmawiać o modelach zarządzania ryzykiem czy elastyczności projektu na nagłe i niespodziewane zmiany (np. zarządzanie rezerwami czasu i budżetu)
  5. Oczywiście już sam podział uczestników na kilkuosobowe grupy wymusi współpracę, wyłonienie się ról, w tym lidera.

Tratwy to tylko jeden z przykładów. W innych naszych grach plenerowych symulujemy z łatwością inne kompetencje menedżera projektu:

  1. Zarządzanie zespołem wirtualnym i rozproszonym
  2. Komunikację w projekcie
  3. Sytuacje kryzysowe
  4. Pracę w zespole wielokulturowym
  5. Delegowanie zadań
  6. Zarządzanie kryzysami
  7. Pracę według metodyki Agile
  8. Kreowanie innowacyjnych rozwiązań

Serdecznie zapraszamy na szkolenia z zarządzania projektami w formie gier team building i zadań plenerowych – zarówno łagodnych (np. zabawy kreatywne) jak i ekstremalnych (np. wspinaczka).