Kobiety-przedsiębiorcy w Stanach Zjednoczonych są nadal niedostatecznie reprezentowane i niedofinansowane, mimo że coraz częściej zwraca się uwagę na ten problem. Inwestorzy instytucjonalni nadal lokują lwią część kapitału w firmach założonych przez mężczyzn. Ale brak finansowania dla firm założonych przez kobiety jest również problemem dla gospodarki amerykańskiej, pisze Anu Duggal, specjalistka od kapitału wysokiego ryzyka, w tym przekonującym cri de coeur. Zauważa ona, że inwestorzy muszą porzucić dotychczasowe wyobrażenia o przedsiębiorczości kobiet, aby więcej kobiet mogło założyć więcej firm i przyczynić się do wzrostu gospodarczego USA.

Artykuł  przetłumaczony z wersji oryginalnej algorytmicznie (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia team building.

Take-Aways
Niewłaściwe postrzeganie firm prowadzonych przez kobiety ograniczyło możliwości finansowania dla kobiet-przedsiębiorców.
Inwestorzy instytucjonalni deklarują swoje zaangażowanie w integrację i różnorodność, ale nie przeznaczają pieniędzy na te cele.
Inwestorzy mogą zrobić więcej w kwestii równości płci.
Podsumowanie
Niewłaściwe postrzeganie firm prowadzonych przez kobiety ograniczyło możliwości finansowania dla kobiet-przedsiębiorców.
Wielu inwestorów instytucjonalnych postrzega firmy założone przez kobiety jako inwestycje społeczne, a nie jako możliwość osiągnięcia maksymalnych zysków. W 2020 roku tylko 2,3% funduszy venture capital – około 3,7 miliarda dolarów – trafiło do firm założonych przez kobiety. Reszta, około 160 miliardów dolarów, trafiła do firm założonych przez mężczyzn. Ponadto tylko 12% osób decyzyjnych w firmach venture capital to kobiety, a wiele firm VC nie ma partnerek.

Wielu inwestorów postrzega spółki założone przez kobiety jako „impact investments”, a nie jako okazję do wygenerowania zysków alfa – czyli nadwyżki zysków z inwestycji ponad benchmark – w ramach klasy aktywów, która historycznie była niedoceniana.”
Postrzeganie kobiet w społeczności inwestorów instytucjonalnych niewiele się zmieniło: Wielu inwestorów uważa, że firmy prowadzone przez kobiety skupiają się tylko na modzie lub urodzie, lub że liczba możliwości inwestycyjnych prowadzonych przez kobiety jest niewystarczająca – w języku fachowym jest to brak „deal flow”.

Inwestorzy instytucjonalni deklarują swoje zaangażowanie w integrację i różnorodność, ale nie przeznaczają pieniędzy na te cele.
Od 2007 roku liczba kobiet przedsiębiorców wzrosła o ponad 30%, szczególnie w takich dziedzinach jak komunikacja i opieka zdrowotna. Female Founders Fund, repozytorium kapitału zalążkowego dla przedsiębiorstw zakładanych przez kobiety, rozpoczął zbieranie funduszy w 2014 roku i stał się największym źródłem pieniędzy na rozpoczęcie działalności dla kobiet przedsiębiorców.

„Okazuje się, że można zarobić na inwestowaniu w kobiety, ale sami inwestorzy nie nadążają za tym.
Pozostaje jeszcze wiele pracy, aby wprowadzić więcej kobiet czarnoskórych, rdzennych i należących do innych mniejszości do procesu podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ekosystem inwestorów z większą liczbą kobiet VC zwiększy kapitał zainwestowany w firmy prowadzone przez kobiety.

Inwestorzy mogą zrobić więcej w kwestii równości płci.
Zmiana musi nastąpić nie tylko w finansowanych przedsiębiorstwach, ale również wewnątrz firm venture capital. W miarę jak kobiety otwierają swoje własne firmy, rośnie liczba kobiet VC. Jednak wszystkie VC powinny podjąć wspólny wysiłek, aby wspierać firmy założone przez kobiety i jasno wyrazić tę misję w swoich firmach. Zaangażowanie to musi być poparte zachętami finansowymi. Inwestorzy instytucjonalni również powinni docenić różnorodność w miejscu pracy poprzez rekrutację i awanse.

„Aby ruszyć do przodu i utrzymać tempo, musimy, aby społeczność finansująca uznała, że mamy pracę do wykonania i nadała priorytet zmianom od wewnątrz”.
Pomocne mogą być benchmarki odpowiedzialności. Na przykład, zarządzający aktywami mogą uczynić z osiągania różnorodności kluczowy wskaźnik wydajności, dla którego ustalają cele i mierzą osiągnięcia swoich zespołów w odniesieniu do nich w swoich transakcjach. I powinni upublicznić te wyniki, aby ustanowić standardy branżowe.

O autorze
Anu Duggal jest partnerem założycielem Female Founders Fund.