Eksperci i publicyści starają się określić, jak metawersja wpłynie na ludzi i społeczeństwo – społecznie, psychicznie i finansowo. Być może doznają Państwo meta déjà vu – Second Life miało bardzo podobny szum w połowie lat 2000 – i obecny rozgłos jest podobny. Tym razem jednak wirtualne światy mogą pochwalić się powszechnym przyjęciem na całym świecie, a Chiny nie zostaną pominięte. W artykule z The Diplomat, Yi Jing Fly i Laura Grünberg opisują przyszłość metaverse z chińskimi cechami.

Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo z angielskiego (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze gry integracyjne.

Take-Aways
Chińskie firmy, w tym Alibaba i Tencent, rozpoczęły realizację przedsięwzięć metawersyjnych.
Lokalne rządy chińskie zachęcają do rozwoju metaverse.
Chińscy konsumenci zaczęli już korzystać z elementów metawersji na co dzień.
Krajobraz kulturowy i regulacyjny w chińskim metawersum będzie się różnił od zachodniego metawersum.
Podsumowanie
Chińskie firmy, w tym Alibaba i Tencent, rozpoczęły realizację przedsięwzięć związanych z metawersją.
Duże firmy technologiczne budują odpowiednią infrastrukturę, sprzęt i oprogramowanie, a do tej pory złożono co najmniej 16 000 wniosków o rejestrację znaków towarowych. Wiele z tych działań ma miejsce tam, gdzie można się tego spodziewać, w Dolinie Krzemowej, ale równie wiele dzieje się w Chinach.

„Chińscy gracze wkraczają do nowych wirtualnych światów z prędkością dorównującą tej z Doliny Krzemowej”.
Chińskie firmy i samorządy już teraz starają się uczestniczyć w metawersji, która może okazać się rynkiem o wartości 8 bilionów dolarów. Alibaba od 2016 r. zajmuje się rzeczywistością rozszerzoną, a w 2019 r. Tencent połączył się z Roblox w celu stworzenia kompleksowego portfolio metawersji, które obejmuje elementy cloud computingu, gry i elementy sieci społecznościowej. Firma ByteDance nawiązała współpracę z firmą Pico, produkującą zestawy słuchawkowe, a Baidu wrzuciła swój kapelusz do ringu z nowym wirtualnym światem o nazwie XiRang.

Lokalne władze chińskie zachęcają do rozwoju metaverse.
Jak dotąd, Pekin pozostaje niejasny w kwestii krajowych planów metawersji, ale chińskie władze na szczeblu lokalnym wydają się być gotowe do eksperymentowania. Władze miejskie organizują seminaria, na których omawiają rozwój metaverse, a Szanghaj uznał metaverse za jedną z „czterech granic do zbadania” i włączył ją do 14. iteracji swojego planu pięcioletniego. Hebei i Wuhan również chcą się zaangażować.

„Mimo ostrożności i sygnalizowania przez państwowe ośrodki analityczne zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego, przywódcy Chin postrzegają metawersję jako innowacyjną technologię, którą należy wspierać.
Jeżeli metawersja okaże się tak rewolucyjna, jak niektórzy się spodziewają, miasta, które wspierają wczesny rozwój centrów superkomputerowych i klastrów rozwojowych, prawie na pewno odnotują napływ talentów i intensywne korzyści ekonomiczne dla lokalnego przemysłu technologicznego.

Chińscy konsumenci już zaczęli korzystać na co dzień z elementów składowych metaverse.
Chińscy konsumenci wyrażają siebie cyfrowo poprzez awatary od początku XXI wieku, kiedy to na scenie pojawił się QQ Show. Chociaż estetyka uległa zmianie, nadal tworzą oni awatary za pośrednictwem Zepeto i Taobao Life. Dla większości chińskich konsumentów metawersja będzie prawdopodobnie naturalnym przedłużeniem cyfrowej ekspresji i tożsamości.

„Jeszcze zanim pojawiły się oficjalne aplikacje metaverse, istniały już wszystkie elementy składowe”.
Podobnie jak tworzenie awatarów jako forma wyrażania siebie, również kontakty towarzyskie za pośrednictwem platform cyfrowych nie są niczym nowym, a nowe platformy wirtualne walczą o dominację. WeChat stał się wszechstronną platformą do prowadzenia interesów i nawiązywania kontaktów społecznych, ale ostatnio został zakwestionowany przez bardziej ekskluzywną wersję o nazwie Zheli, gdzie użytkownicy mają tylko 50 kontaktów społecznych. Inna aplikacja o nazwie Soul łączy użytkowników na podstawie ich zainteresowań, hobby i subkultur, popularnych wśród otwartych przedstawicieli młodszych pokoleń.

Krajobraz kulturowy i regulacyjny w chińskim metawersum będzie się różnił od zachodniego metawersum.
Pekin nie wypowiada się jasno na temat planów państwowych dotyczących metawersji, ale chińska wersja będzie prawdopodobnie różnić się od zachodniej w istotny sposób. Na przykład, chińscy konsumenci są już zaznajomieni z platformami, które skupiają się na głosach użytkowników, jak WeSing, Himalaya FM i inne platformy livestream. Podczas gdy zachodnie światy cyfrowe skupiają się bardziej na aspektach wizualnych, chińskie usługi audio generowane przez użytkowników pozwalają im być „anonimowymi, kreatywnymi i autentycznymi”, nadając bardziej ludzki charakter cyfrowym doświadczeniom społecznym. Granice między reklamą, spotkaniami towarzyskimi, edukacją, grami i zakupami będą się nadal zacierać; na przykład edukacyjna gra kulinarna w metawersji może ukradkiem zapoznać chińskich konsumentów z nową marką sosu sojowego. W reklamie, w chińskim świecie cyfrowym rośnie rynek KOL (Key Opinion Leader). Przewiduje się, że do 2023 roku wirtualni influencerzy (niektórzy z nich nie są ludźmi, lecz postaciami AI, takimi jak Ayayi) będą stanowić branżę o wartości 333,47 mld RMB (52,4 mld USD).

„Podczas gdy wiele zachodnich aplikacji koncentruje się na najlepszej w swojej klasie funkcjonalności, chińskie aplikacje wykorzystują pragnienie konsumentów do nawiązania kontaktu z ludźmi”.
Chińskie metawersum będzie również charakteryzować się cenzurą polityczną i ściślejszym nadzorem rządowym niż wersja zachodnia. Kryptowaluty i NFT są niedostępne, chińskie firmy będą musiały postępować ostrożnie. Firmy zachodnie, które chcą prowadzić działalność w chińskim metawersum, będą musiały przestrzegać przepisów.

O Autorach
Yi Jing Fly pracuje w Design Bridge nad strategią marki. Jest autorką książki „China Too Cool: Vernacular Innovations and Aesthetic Discontinuity of China”. Laura Grünberg oferuje doradztwo w zakresie transgranicznych zleceń komunikacji strategicznej.