Szkolenie integracyjne - przykład zrealizowanego projektu

Scenariusz edukacyjny:

„Skrzynia skarbów” ®

W zamkniętej na kłódkę skrzyni znajduje się skarb. By go zdobyć, trzeba skrzynię otworzyć. W grę wchodzi jedynie otwarcie jej kluczem – niszczenie kłódki siłą grozi wybuchem.

Niestety grupa nie ma klucza. Uczestnicy wiedzą jednak, że mają szansę zdobyć 6 kluczy – dopiero posiadanie tego kompletu daje szanse otwarcia zamka. Każdego klucza broni Klucznik, który odda go tylko za prawidłowo zrealizowane ZADANIE (jedną z gier integracyjnych lub szkoleniowych). By zdobyć wszystkie klucze, należy więc wykonać 6 niezwykłych zadań wymagających kreatywności, współpracy, zorganizowania i wytrwałości.

Gdy klucze są w ręku, to wcale nie koniec pracy… Teraz trzeba określić, który z nich pasuje. Wiadomo, że z 6 kluczy tylko 2 są identyczne i to one pasują. Ale jak stwierdzić, które, skoro kluczy nie wolno do siebie zbliżyć na odległość mniejszą niż 2 metry? Trzeba użyć właściwego klucza już w pierwszej próbie, inaczej wszystko wybuchnie.

Scenariusz ten może być realizowany dla grup od 8 do 300 osób, w ramach zajęć trwających od 3 do 16 godzin (zależnie od specyficznych potrzeb grupy). Gry mogą mieć charakter zabawy lub integracji, ale mogą to być też poważne, zaawansowane gry związanie z zarządzaniem, przywództwem, podejmowaniem decyzji czy komunikacją.

Scenariusz ten można realizować pod dachem lub w plenerze.

Omawiane zagadnienia– podsumowanie realizowanych zadań

  • Zasady pracy w skutecznym zespole
  • Synergia i twórcze działanie
  • Role zespołowe
  • Komunikacja w zespole
  • Cel zespołowy a cele indywidualne
  • Budowanie zaufania w zespole
  • Planowanie projektu / zadania
  • Podejmowanie decyzji
  • Radzenie sobie ze zmianami

Omawiane zagadnienia – wariant dla menedżerów

  • Rola lidera zespołu, postawa i zachowania lidera
  • Dopasowanie stylu zarządzania do różnych typów sytuacji (kryzys, konflikt, wspólne planowanie, organizowanie projektu…)
  • Zarządzanie projektem, zespołem lub zmianą

Scenariusz z adrenaliną:

Szkolenie ratowników górskich

Uczestnicy staną się początkującym zespołem ratowników górskich. Czeka ich przeszkolenie wstępne – wprowadzenie do zawodu. Wezmą udział w ćwiczeniach uczących kierowania akcją ratowniczą w wysokich górach. Część zadań wymaga nieco ruchu i jest bardzo dynamiczna (ćwiczenia linowe: zjazdy, mosty linowe itp. – przygotowane tak, by były dostępne także dla osób mniej sprawnych). Inne to gry taktyczne, nie wymagające odwagi, ale uczące planowania i kreatywności, dobrej komunikacji i podziału zadań. Wszystkie sesje to tak naprawdę gry menedżerskie i outdoor oparte na ćwiczeniach dla kierowników akcji ratowniczych (uczących zarządzania zespołem ratowniczym). Każda z gier dotyczy innej umiejętności dotyczącej pracy zespołu. Każda jest podsumowywana przez trenera i dyskutowana z grupą – pod kątem roli lidera i funkcjonowania zespołu w biznesie.

Scenariusz warto zrealizować na Jurze Krakowsko Częstochowskiej – wówczas możliwe są zajęcia w jaskiniach i na naturalnej skale. Jednak większość ćwiczeń (w tym linowe) można przeprowadzić wszędzie tam, gdzie jest kilkanaście dużych drzew.

Zajęcia prowadzą ratownicy lub instruktorzy wspinaczki posiadający duże doświadczenie menedżerskie i kierownicy wypraw wysokogórskich na różnych kontynentach.

To już pewne: w 2020 roku w ziemię uderzy meteoryt. Zniszczenia ominą tylko Antarktydę – wyłącznie tam ludzkość będzie bezpieczna.
Przywódcy świata postanowili więc: każdy
kraj otrzyma kawałek lądu na białym kontynencie. Tam przeprowadzą się jego obywatele i od podstaw zbudują nowe państwo. 

Uczestnicy zostaną podzieleni na kilkuosobowe, współpracujące zespoły („państwa”).  Przed nimi wielki projekt: przesiedlenie ludzi i zwierząt oraz budowa niezbędnej infrastruktury. A także uruchomienie produkcji prądu, żywności, leków, ubrań itp. Każdy kraj wyspecjalizuje się w wytwarzaniu jednego zasobu, którym będzie się wymieniał z innymi.

Uczestnicy będą też musieli wspólnie przetrwać noc polarną, stworzyć system łączności między państwami i radzić sobie z niespodziankami,
jakie niesie nowa sytuacja…

Udział w symulacji pozwala:

  • lepiej poznać osoby z różnych działów firmy (integracja pomiędzy departamentami)
  • poczuć, że cała firma jest – mimo podziału na departamenty  – jednym zespołem, wspólnie dążącym do głównego celu
  • poczuć, czym jest praca zespołowa: wspólne  wyznaczanie celu i planowanie, podział zadań i organizowanie pracy podgrup, komunikacja w zespole, koordynowanie pracy zespołu w zmieniającym się otoczeniu
  • podczas nietypowego przemówienia inspiracyjnego poznać zasady efektywnej pracy zespołowej, kierowania zespołami i projektami

Czas trwania: 4 do 8h zależnie od wariantu

Liczba uczestników: od 15 do 150.

Miejsce: sala konferencyjna (wybrane moduły mogą – na życzenie –  odbywać się w plenerze, szczególnie atrakcyjne jest ich rozegranie zimą – co pozwala doświadczyć warunków polarnych)

Scenariusz edukacyjno – przygodowy:

Pomidorowe Oblężenie

W Siedmiomilowym Lesie co roku odbywa się konkurs na Oblężników Roku.

Oblężnicy słyną z tego, że budują znakomite maszyny oblężnicze strzelające pomidorami.

Dziś nadszedł wielki dzień. Król Lasu postanowił, że tytuł Oblężnika Roku przypadnie każdemu członkowi tej drużyny, która zbuduje maszynę zdolną

tak strzelać pomidorami, by roznieść w pył (i sos) Antypomidorową Fortecę, wzniesioną specjalnie na tę okazję.

Ale oto kłopot. Wszystkie drużyny mają puste magazyny ze sprzętem budowlanym. Część znajdą w lesie, część będą musieli kupić u Kupca Castoramusa (pieniądze zarobią, realizując ZADANIA – gry integracyjne i menedżerskie).

Tylko jaką strategię przyjąć? Czy Oblężnicy mają zbudować mocniejszą

(i droższą) wyrzutnię, czy też zrobić coś skromniejszego, a więcej pieniędzy przeznaczyć na pomidory (będą mogli oddać więcej strzałów)?

Wkrótce wielki pojedynek…

Scenariusz strategiczny:

Gra strategiczna Lego Game

W dużej firmie produkującej z klocków Lego sprzęt kosmiczny działa 5 wydziałów produkcyjnych. Ostatnio nastąpiła reorganizacja, której efektem jest lekki chaos: nikt nie ma w 100% właściwych zasobów (klocków i dokumentacji technicznej) do budowy. Co więcej, nowo mianowany prezes sprowadził całą komunikację między wydziałami (każdy z nich mieści się w innym pomieszczeniu) do formalnych spotkań. Czy w tych warunkach – opisanych sztywnym regulaminem pracy – uda się uczestnikom stworzyć sprawny system komunikacji, bez którego uporządkowanie chaosu i wymienienie się zasobami nie będzie możliwe?

Gra menedżerska pokazująca, z jakimi problemami muszą sobie radzić zespoły istniejące w firmie. Omówienie tematów:

  • komunikacja wewnętrzna
  • dobre i złe przywództwo
  • współpraca a konkurencja wewnątrz zespołu
  • plan i strategia pracy w zespole
  • wpływ zmian w otoczeniu na funkcjonowanie zespołu
  • jakość i efektywność pracy zespołu

Scenariusz edukacyjny:

Gra strategiczna “Construction Game”

Kierowana przez uczestników gry firma właśnie wygrała prestiżowy przetarg na budowę supernowoczesnego mostu nad największą rzeką w kraju. Projekt trudny, bo czasu na realizację niewiele a budżet jest niski. Dlatego zarząd postanowił, że część prac będzie realizowana w różnych miejscach dla obniżenia kosztów, a konstrukcja będzie składana z gotowych elementów nad rzeką.

Budowę każdego z głównych elementów powierzono odrębnemu zespołowi. Inwestor pozostawił wolną rękę w wielu kwestiach technologicznych i architektonicznych, zatem od decyzji zespołu zależy kształt i konstrukcja mostu.

Zespół projektowy musi zaplanować technologię (nośność, zjazdy i rozjazdy, elementy infrastruktury) – choć tak naprawdę ta w grze jest dość prosta i wykształcenie inżynierskie nie daje tu wielkiej przewagi. Znacznie istotniejsze są elementy menedżerskie: budżet projektu, harmonogram prac, harmonogram wydatków, spotkania robocze członków podzespołu. O co gramy? Jak zwykle o zysk. Czy zwrócą się poniesione wydatki na materiały do budowy i koszty pracy zespołu projektowego? Czy firma na projekcie zarobi czy będzie musiała do niego dołożyć?

Scenariusz edukacyjny:

Kasyno Menedżerskie ®

Witamy we jedynym w Polsce kasynie, w którym wygrana ani trochę nie zależy od przypadku, czynnika losowego czy szczęścia. To kasyno, w którym wszystko zależy od skutecznego planowania, dobrej strategii, sprawnej komunikacji i podjętej na czas decyzji. W naszym kasynie gracze nie rywalizują ze sobą, lecz tworzą zespół wspólnie walczący o wygraną.

W tym niezwykłym kasynie na graczy czeka Ruletka Drużynowa, Blind Jack (czyli Ślepe Oczko), Amerykański Multipoker, Wieloręki Bandyta, gra w Mega-Kości, samodzielne konstruowanie automatu do gier i Bingo Prawdziwego Lidera. A także specjalność zakładu: zespołowe planowanie sztuczki karcianej, która pozwoli rozbić cały bank.

Oczywiście, w naszym kasynie, jak w każdym innym, gramy na pieniądze (specjalne metalowe żetony o różnych nominałach). Emocje sięgają więc zenitu, atmosfera jest gorąca, a wielkie wygrane i wielkie przegrane są tu na porządku dziennym.

– Policja, słucham – dyżurny aspirant w centrum alarmowym komendy miejskiej przeciągnął się w fotelu. Ton jego głosu zdradzał znudzenie. Młody mężczyzna nie lubił nocnych dyżurów w telefonicznym centrum alarmowym. Zgłoszenia kradzieży rowerów, drobnych pobić, awantur domowych – to nie były sprawy na miarę ambicji początkującego podoficera. Gdyby wreszcie jakieś morderstwo… Albo chociaż porwanie…

– Słuchaj i notuj uważnie – odezwał się władczym tonem niski męski głos w słuchawce. Policjant momentalnie się rozbudził. Tak nie brzmi głos wystraszonego obywatela szukającego pomocy.

– Kto mówi? Proszę się przedstawić! – zażądał podoficer.

– Za osiem godzin w mieście wybuchnie bomba – dzwoniący kompletnie zignorował polecenie aspiranta. – Zginie kilka tysięcy osób. Dziesięć milionów w używanych banknotach może jednak rozwiązać ten problem. Odezwę się za godzinę.

Podoficer spojrzał na czas połączenia. „Dwadzieścia sekund” – mruknął pod nosem – „za krótko, nie namierzyliśmy go”.

Młody policjant poczuł, jak w jego żyłach krew zaczyna szybciej krążyć. To było to! Pierwsza prawdziwa sprawa!

Uczestnicy naszej gry stają się zespołem śledczych, którzy muszą dotrzeć do bomby i ją rozbroić. Żeby jednak dowiedzieć się, gdzie w mieście bomba została ukryta, czeka ich szereg zadań i wyzwań – przeszkód, których rozwiązanie krok po kroku zbliża ich do celu. Te zadania to m.in. śledzenie podejrzanego uciekającego przez miasto, przeprowadzenie przesłuchania, oględziny miejsca włamania, niejawne przeszukanie samochodu należącego do przestępców, koordynowanie pościgu policyjnego i wiele innych.

Każdy z naszych scenariuszy jest unikalny i dostosowany do topografii i atrakcji miasta, w którym go prowadzimy.

 

Trening polarny ze zdobywcą biegunów

Pierwsza zasada naszego treningu: będzie mróz, więc uważaj, żeby się nie przegrzać. Bo choć spędzimy trzy dni zimą w górach, obozując pod namiotem, wszystkim będzie gorąco. Zarówno w przenośni jak i dosłownie.

Są dwa elementy, które różnią trening polarny od innych wyjazdów. Pierwszy to “głębokość” integracji zespołu. To jest projekt, w którym ludzie najpierw poznają się od swojej prawdziwej strony i zrzucają wszelkie “maski”, a potem wypracowują szczegółowe zasady wzajemnej współpracy. Wiele czasu poświęcimy na poznanie osobowości i roli zespołowej każdego uczestnika. Dowiemy się, co go motywuje i jakie ma cele zawodowe i prywatne. Poznamy jego silne i słabe strony – w pracy indywidualnej i zespołowej, na płaszczyźnie zadaniowej i międzyludzkiej, w pracy koncepcyjnej i wykonawczej. Wypracujemy styl komunikacji, który odpowiada każdemu z członków zespołu. Nauczymy się, jak pracować z każdą z osób w trudnych sytuacjach: jak okazuje stres albo zdenerwowanie, kiedy pozostawić ją samą a kiedy wspierać, jak rozwiązywać problemy na poziomie sporu, a nie konfliktu. Wyartykułujemy oczekiwania każdego członka zespołu wobec jego współpracowników.

 W osiągnięciu tego celu pomoże nam fakt, że spędzimy trzy dni w małej grupie, całkowicie odcięci od cywilizacji. 72 godziny w trudnych warunkach, bez przerwy zdani tylko na siebie.

 

Drugi element, który odróżnia ten projekt od innych wyjazdów: miejsce i warunku bytowe. Zimowe obozowanie w górach pod namiotem to prawdziwa szkoła przetrwania. To wyjazd tylko dla aktywnych fizycznie osób, które świadomie chcą się zmierzyć z trudnym wyzwaniem. Czekające nas zadania będą miały charakter zimowej wyprawy górskiej. Od momentu, gdy na parkingu pozostawimy samochody, będziemy poruszać się poza szlakami, często torując drogę w kopnym śniegu na górskim zboczu. Przez 3-4 godziny dziennie każdy z uczestników będzie ciągnął swój bagaż na improwizowanych saniach. Grupa sama będzie wyszukiwać drogę do celu, rozstawiać górski obóz, przygotowywać posiłki, zapewniać sobie ciepło.

Zadania wykonywane przez uczestników

  • Odnajdywanie drogi do założonego celu poza oznakowanymi szlakami, z użyciem map i GPS’a
  • Rozbijanie bezpiecznego obozu w warunkach zimowych, górskich
  • Przygotowywanie pełnowartościowych posiłków w warunkach ekstremalnych
  • Konstruowanie improwizowanych rakiet śnieżnych i poruszanie się w kopnym śniegu
  • Planowanie wysokogórskich akcji ratunkowych
  • Budowanie szałasu śnieżnego lub jamy śnieżnej (zależnie od pokrywy śniegowej)
  • Pakowanie plecaka i dobór ekwipunku wyprawowego
  • Budowanie improwizowanych sań do transportu bagażu
  • Pokonywanie niebezpiecznego terenu z asekuracją linową

Omawiane zagadnienia– podsumowanie realizowanych zadań

  • Zasady pracy w skutecznym zespole
  • Synergia i twórcze działanie
  • Relacje międzyludzkie w zespole
  • Role zespołowe
  • Komunikacja w zespole
  • Cel zespołowy a cele indywidualne
  • Konstruktywne rozwiązywanie sporów
  • Wzajemne udzielanie sobie informacji zwrotnej
  • Budowanie zaufania w zespole

 Omawiane zagadnienia – wariant dla menedżerów

  • Rola lidera zespołu, postawa i zachowania lidera
  • Dopasowanie stylu zarządzania do różnych typów sytuacji (kryzys, konflikt, wspólne planowanie, organizowanie projektu…)
  • Omówienie zachowań lidera naszego projektu (prowadzącego trening polarny) – z metapoziomu

 

Wzajemne poznawanie się członków zespołu. Oba długie wieczory pod namiotem poświęcimy na rozmowach, które pozwolą uczestnikom poznać się dużo lepiej:

  •  silne i słabe strony każdej z osób,
  • preferowany styl komunikowania się,
  • preferowana rola w zespole i zadania zespołowe,
  • preferowany styl planowania pracy i podejmowania decyzji,
  • automotywacja,
  • styl radzenia sobie z konfliktami i stresem.

Jak zapewnimy grupie ciepło i bezpieczeństwo

  • Scenariusz realizujemy tylko w miejscach sprawdzonych, w których nie istnieje żadne zagrożenie lawinowe.
  • Uczestników wyposażamy w namioty górskie, zimowe śpiwory, podwójne karimaty itp.
  • Na miesiąc przed wyjazdem spotykamy się z grupą, instruując uczestników, jak mają się przygotować do wyjazdu, jakie ubrania zabrać.
  • Uczestnicy muszą posiadać własne odpowiednie ubranie, które my dla nich zweryfikujemy na spotkaniu przedwyjazdowym. Zapewne wiele z tych rzeczy uczestnicy już mają – trening adresowany jest do osób aktywnych fizycznie. Jednak wszelkie brakujące ubrania pomożemy grupie kupić. Wspólnie wybierzemy się do sklepów po grube bluzy polarowe, ciepłe zimowe buty trekkingowe, kurtkę chroniąca przed wiatrem i deszczem – nie musi być goretex.
  • Prowadzący nauczy uczestników, jak ubierać się, poruszać w terenie, jeść i spać by nie przemarznąć.
  • Przebywamy w rejonie, na którym działa GOPR, ratownicy wiedzą o naszej obecności i znają naszą lokalizację.
  • Program realizowany jest w takiej intensywności ruchowej by uczestnicy ani nie przemarzli, ani nie wycieńczyli się. Intensywność zajęć dostosowujemy indywidualnie do każdej grupy.
  • Każdy wyjazd prowadzą 2 osoby, które potrafią udzielić pierwszej pomocy i posiadają odpowiednią apteczkę.
  • Jesteśmy w stanie ewakuować każdą osobę lub cały zespół do “cywilizacji” w ciągu 45 minut, niezależnie od pogody.
  • Wszystkim uczestnikom zapewniamy indywidualne imienne ubezpieczenie.

Prowadzący

Każdy trening polarny prowadzony jest przez Rafała Szczepanika. Jest on współzałożycielem Training Partners i Pracuj.pl, menedżerem, szkoleniowcem, autorem książek na temat budowania i zarządzania zespołem. Specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń integracyjnych w formie zadań terenowych.

Rafał Szczepanik jest też instruktorem wspinaczki, a także jedynym Polakiem, który zdobył zarówno oba bieguny ziemi jak i himalajski ośmiotysięcznik. Swój namiot rozbijał wielokrotnie na Antarktydzie, Spitsbergenie, zamarzniętym Oceanie Arktycznym, lodowcach Himalajów, Andów i Alp.

Wielkość grupy

Trening polarny to ekskluzywny projekt prowadzony zawsze w kilku lub maksymalnie kilkunastoosobowych grupach.

Czas i miejsce

Projekt trwa trzy dni, realizowany jest w Beskidach, Sudetach lub Bieszczadach (miejsce dobierane zależnie od warunków śniegowych), od połowy grudnia do połowy marca. Istnieje także możliwość zrealizowania projektu w innych górach świata – w formie tygodniowej lub dłuższej wyprawy.

Czego nie gwarantujemy?

  • Wykwintnych posiłków
  • Wygody
  • Prysznica (a jedynie zbudowaną przez samych uczestników latrynę i żel antybakteryjny dla utrzymania higieny rąk)
  • Telewizji i internetu

spolecznymyjnionerzyminiaturkaW 2011 roku nasza firma zrealizowała duży edukacyjny projekt o charakterze non profit. Stworzyliśmy, wyprodukowaliśmy i wysłaliśmy do wszystkich 4000 liceów w Polsce grę szkoleniową Myjnionerzy, uczącą  przedsiębiorczości, podstaw biznesu i ekonomii.

Teraz zapraszamy Państwa pracowników do udziału w drugiej fazie projektu: wydarzenia edukacyjnego, w którym Państwa pracownicy przeprowadzą grę (i lekcję przedsiębiorczości, biznesu) dla uczniów jednej z wybranych szkół. Na jeden dzień staną się nauczycielami biznesu i podzielą się swoim doświadczeniem zawodowym. Bez obaw – damy im do ręki dobry program: sprawdzoną i pasjonującą grę, której prowadzenia nauczymy. Pomożemy też stworzyć inne elementy lekcji.

Szukają Państwo wyjazdu integracyjnego, który pozwoli pracownikom połączyć wspólne, inteligentne, zespołowe zadanie z działalnością społeczną? Chcą Państwo, by przy okazji nabyli podstawy nowej umiejętności: nauczania biznesowych umiejętności w interaktywny sposób? Zapraszamy do projektu Myjnionerzy.

Z przyjemnością informujemy, że w Rankingu Firm Szkoleniowych zajęliśmy pierwsze miejsce w kategorii “Szkolenia integracyjne i team building”. Dziękujemy naszym Klientom.
Klient Wiodący koncern branży FMCG. Klient ma własny zakład produkcyjny i blisko 100 sprzedawców pracujących w terenie.
Ogólna charakterystyka sytuacji Każdego roku przygotowywane są wyjazdy integracyjne dla menedżerów i handlowców oraz innych kluczowych pracowników (za wyjątkiem produkcji). Szefowie firmy są obecni na wszystkich imprezach.W poszczególnych grupach większość to dość młodzi mężczyźni, oczywiście szkolenia team building muszą odpowiadać oczekiwaniom takiej grupy.
Oczekiwania wobec realizowanego projektu Wszystkie spotkania integracyjne są nastawione na 3 cele:
1. Nagroda za spory wysiłek w stresującej pracy
2. Integracja i budowanie zespołu: wsparcie procesu budowy i cyklu życia zespołu
3. Co roku kształcenie innej umiejętności, np. innowacyjności lub przywództwa
Częstotliwość Szkolenia integracyjne realizowane są dla każdej z grup raz na rok. 4 godziny pierwszego dnia poświęcone jest na panel podsumowujący miniony rok, a dalsze półtora dnia to szkolenie team building w formie zajęć plenerowych (chyba że pogoda wymaga przeniesienia gier do budynku).Warsztaty realizujemy o różnych porach roku (zależnie od sytuacji biznesowej we firmie klienta) a fabuła uwzględnia aktualny klimat i przewidywaną temperaturę na zewnątrz.
Szczegóły projektu Wszystkie imprezy team building są osobnymi, niezależnymi projektami. Łączny je jednak część merytoryczna:
1. każdy wyjazd zawiera gry integracyjne o innej fabule, by nie nudzić grupy
2. wnioski merotyryczne (dot. współpracy lub zarządzania), które grupa wyciągnęła z ćwiczeń w minionych latach, są przypominane i utrwalane w następnych wyjazdach.Projekt zaczyna się zawsze od spotkania z klientem i określenia oczekiwań – zarówno merytorycznych (zakres szkolenia) jak i formie zajęć (wybrany scenariusz i fabuła gier).Potem przystępujemy do dwóch równoległych działań:1. stworzenie programu i dobór trenerów (przy tak dużej grupie jest to zawsze
zespół 5-10 osób)
2. wybór miejsca wyjazdu (hotel) i atrakcji dodatkowych (nasze propozycje lub zewnętrzni podwykonawcy).Nasi trenerzy proponują fabułę projektu a następnie ćwiczenia. Później omawiany jest zakres analizowania danego ćwiczenia (warstwa edukacyjna) i obszerność podsumowań (czyli proporcja akcentów pomiędzy zabawą a szkoleniem).Dobieramy szkoleniowców tak, by ich kompetencje odpowiadały fabule outdoor (np. szkolenia integracyjne o fabule wspinaczkowej – konieczni są wtedy uprawnieni alpiniści) i zakresowi podsumowań (np. zarządzanie – trenerzy z doświadczeniem menedżerskim).Sporo pracy wymaga też odpowiednie zorganizowanie logistyki. Korzystając z naszej bazy sprawdzonych hoteli outdoor rekomendujemy odpowiednie ośrodki i dokonujemy ich wstępnej rezerwacji. Tą część pracy bierzemy na siebie, bo zwykle lepiej wiemy, czy w danym hotelu jest teren do zajęć linowych albo bezpieczne jezioro do spływu tratwami.Klient dokonuje też podziału uczestników na podgrupy szkoleniowe (możliwie mieszając ludzi z różnych departamentów). Wysyła im też zaproszenie, informując o miejscu, terminie i wymaganym stroju (różne szkolenia wymagają różnego ubioru).Wszystkie warsztaty integracyjne rozpoczynają się (a także kończy) sesją plenarną – prowadzoną przez głównego trenera, dla wszystkich uczestników. Większość zajęć jest jednak realizowana w podgrupach.W przypadku silnego deszczu, trenerzy mają przygotowany alternatywny zestaw gier – realizowanych w salach konferencyjnych.Po szkoleniu klient otrzymuje raport zawierający obserwacje i ocenę grupy spisaną przez wszystkich trenerów. Wykorzystywane jest to do planowania przyszłych szkoleń i coachingu.
Tematy edukacyjne wyjazdów integracyjnych W kolejnych latach pojawiają się inne „myśli przewodnie wyjazdu” – czyli obszary rozwojowe, które akcentowane są w ćwiczeniach outdoor.Tematami kolejnych wyjazdów były:1. praca zespołowa, role zespolowe i synergia wynikajaca ze współpracy w zintegrowanej grupie
2. pozytywne myślenie i realizacja ambitnych celów, postawa przedsiębiorcy wewnętrznego i innowatora w korporacji
3. rola i postawa lidera – w grupach menedżerskich i wśród pracowników z potencjałem do roli kierowniczej.Zakres tematyczny wynika każdorazowo z potrzeb klienta. Tematyka wyjazdu jest spójna ze szkoleniami menedżerskimi, w jakich brali udział uczestnicy. Szkolenia integracyjne pozwalają przećwiczyć te umiejętności w nietypowej formie. Również fabuła kolejnych wyjazdów była inna. Pierwszy zawierał plenerowe gry menedżerskie. Drugi oparty był na strategicznych i logicznych łamigłówkach realizowanych w plenerze. Trzeci oparto na scenariuszu wspinaczkowym. W następnych latach mogą się pojawić gry sportowe albo fabuły militarne.
Najtrudniejsze wyzwania W każdym z projektów można wyróżnić trzy największe wyzwania:

  • merytoryczne. Co roku trzeba oferować grupie coraz bardziej atrakcyjne i innowacyjne szkolenia integracyjne – by znów pozytywnie ich zaskoczyć i by postrzegali wyjazd jako bardziej atrakcyjny niż poprzednio (wszak jest to też element nagrody)
  • logistyczne. Niewiele jest w Polsce dobrych hoteli zdolnych pomieścić tak duże grupy i jednocześnie mających tak atrakcyjny plener, by realizować tam zajęcia outdoor (dodatkowo plener musi spełniać określone kryteria, np. potrzebna jest rzeka albo jaskinia). Dlatego rezerwacje dokonywane są z czteromiesięcznym wyprzedzeniem.
  • Budżetowe. W ostatnich latach, kryzysowych, budżet na wyjazdy integracyjne został mocno okrojony. Co ciekawe jednak, załoga podeszła z dużym zrozumieniem do organizacji wyjazdów w tańszych, skromniejszych hotelach
Rezultaty Obie szkolone grupy w wyniku organizacji serii wyjazdów integracyjnych:

  • lepiej znają się od strony nieformalnej
  • są lepiej zintegrowane pomiędzy działami (znają i lubią ludzi z innych departamentów lub regionów) co poprawia komunikację wewnętrzną i zmniejsza niezdrową rywalizację
  • dostrzegają korzyści płynące z pracy zespołowej i nastawienia na cele zespołu a nie tylko indywidualne
  • bardziej identyfikują się ze swoją rolą lidera i zadaniami lidera w zakresie kierowania zespołem.
  • Wzmocniły swoje umiejętności związane z komunikacją i współpracą w grupie, zarządzaniem zespołem i osiąganiu synergii
  • klient obserwuje wzmocnienie postaw innowacyjnych, kreatywnych, przedsiębiorczych i proaktywnych
  • Zmniejszyła się liczba konfliktów w zespołach, relacje stały się bardziej poprawne, spadła też rotacja w firmie
  • Zdaniem zarządu menedżerowie średniego szczebla bardziej patrzą na cel całej firmy niż na interesy swoich działów
Proponowane dalsze działania Razem z klientem przygotowujemy się do serii wypraw incentive – startując od roku 2014, które będą realizowane w krajach egzotycznych – mają to być formy nagrodowe dla wybranych menedżerów i handlowców.

Dowiedz się więcej o naszych szkoleniach – zostaw nam kontakt do siebie lub napisz na adres kontakt@szkolenia-integracyjne.pl
Tu wpisz swój e-mail i/lub telefon