Team building - dopasowanie do Państwa potrzeb

gra-szkoleniowa-najwiekszaScenariusz edukacyjno – integracyjny: „Skrzynia skarbów” ®

W zamkniętej na kłódkę skrzyni znajduje się skarb. By go zdobyć, trzeba skrzynię otworzyć. W grę wchodzi jedynie otwarcie jej kluczem – niszczenie kłódki siłą grozi wybuchem.

Niestety grupa nie ma klucza. Uczestnicy wiedzą jednak, że mają szansę zdobyć 6 kluczy – dopiero posiadanie tego kompletu daje szanse otwarcia zamka. Każdego klucza broni Klucznik, który odda go tylko za prawidłowo zrealizowane ZADANIE (jedną z gier integracyjnych lub szkoleniowych). By zdobyć wszystkie klucze, należy więc wykonać 6 niezwykłych zadań wymagających kreatywności, współpracy, zorganizowania i wytrwałości.

Gdy klucze są w ręku, to wcale nie koniec pracy… Teraz trzeba określić, który z nich pasuje. Wiadomo, że z 6 kluczy tylko 2 są identyczne i to one pasują. Ale jak stwierdzić, które, skoro kluczy nie wolno do siebie zbliżyć na odległość mniejszą niż 2 metry? Trzeba użyć właściwego klucza już w pierwszej próbie, inaczej wszystko wybuchnie.

Scenariusz ten może być realizowany dla grup od 8 do 300 osób, w ramach zajęć trwających od 3 do 16 godzin (zależnie od specyficznych potrzeb grupy). Gry mogą mieć charakter zabawy lub integracji, ale mogą to być też poważne, zaawansowane gry związanie z zarządzaniem, przywództwem, podejmowaniem decyzji czy komunikacją.

Scenariusz ten można realizować pod dachem lub w plenerze.

Omawiane zagadnienia– podsumowanie realizowanych zadań

  • Zasady pracy w skutecznym zespole
  • Synergia i twórcze działanie
  • Role zespołowe
  • Komunikacja w zespole
  • Cel zespołowy a cele indywidualne
  • Budowanie zaufania w zespole
  • Planowanie projektu / zadania
  • Podejmowanie decyzji
  • Radzenie sobie ze zmianami

Omawiane zagadnienia – wariant dla menedżerów

  • Rola lidera zespołu, postawa i zachowania lidera
  • Dopasowanie stylu zarządzania do różnych typów sytuacji (kryzys, konflikt, wspólne planowanie, organizowanie projektu…)
  • Zarządzanie projektem, zespołem lub zmianą

Scenariusz z adrenaliną:

Szkolenie ratowników górskich

Uczestnicy staną się początkującym zespołem ratowników górskich. Czeka ich przeszkolenie wstępne – wprowadzenie do zawodu. Wezmą udział w ćwiczeniach uczących kierowania akcją ratowniczą w wysokich górach. Część zadań wymaga nieco ruchu i jest bardzo dynamiczna (ćwiczenia linowe: zjazdy, mosty linowe itp. – przygotowane tak, by były dostępne także dla osób mniej sprawnych). Inne to gry taktyczne, nie wymagające odwagi, ale uczące planowania i kreatywności, dobrej komunikacji i podziału zadań. Wszystkie sesje to tak naprawdę gry menedżerskie i outdoor oparte na ćwiczeniach dla kierowników akcji ratowniczych (uczących zarządzania zespołem ratowniczym). Każda z gier dotyczy innej umiejętności dotyczącej pracy zespołu. Każda jest podsumowywana przez trenera i dyskutowana z grupą – pod kątem roli lidera i funkcjonowania zespołu w biznesie.

Scenariusz warto zrealizować na Jurze Krakowsko Częstochowskiej – wówczas możliwe są zajęcia w jaskiniach i na naturalnej skale. Jednak większość ćwiczeń (w tym linowe) można przeprowadzić wszędzie tam, gdzie jest kilkanaście dużych drzew.

Zajęcia prowadzą ratownicy lub instruktorzy wspinaczki posiadający duże doświadczenie menedżerskie i kierownicy wypraw wysokogórskich na różnych kontynentach.

Oapollo14eminiaturkad kilku godzin w starym pałacyku profesora Globusa trwało przyjęcie, na które zaproszeni byli tylko bliscy przyjaciele. Profesor, uznany geograf, świętował odebranie nagrody Nobla. Otrzymany złoty medal wystawił w eleganckiej, szklanej kasecie. Jednak dla pewności zamknął ją na klucz…

Nagle w całym budynku zgasło światło, a potem słychać było brzęk szkła. Zapadła ciemność, a potem zrobił się harmider.

Po chwili, gdy kucharka włączyła korki, w sali balowej znaleziono leżące na podłodze odłamki szkła. Kaseta była stłuczona. Medal zniknął.

Skoro jednak na wyspie nie ma policji, zadaniem graczy jest ustalenie podejrzanego, którego trzeba aresztować, nim wymknie się on z budynku…

Escape Room to pokój, w którym grupa zostaje zamknięta na zamek cyfrowy. By z niego wyjść, musi rozwiązać szereg przygotowanych wcześniej zadań. W naszym przypadku – inaczej niż w większości znanych pokoi – są to zadania zespołowe. Dodatkowo fabuła skonstruowana jest tak by zaangażować całą grupę a zabawa łączyła się z rozwojem umiejętności. Symulacja jest bowiem prostsza „technicznie”, lecz bardzo trudna „menedżersko”. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie zarządzanie czasem i zadaniami. Jednak nie indywidualnie, lecz w wymiarze zespołowym.

Czasem: bo nie można skupiać się na jednym zadaniu zbyt długo, ani alokować do niego za dużo osób na raz. Wyzwań jest po prostu tyle, że trzeba ustalić priorytety, wybrać tylko najważniejsze, ustalić kolejność pracy   i harmonogram dnia (grupa sama ustala agendę gry). Na dodatek ciągle pojawiają się niespodzianki (nowe zadania, zmiany terminów) – grupa musi więc bardzo elastycznie modyfikować swój plan.

Zadaniami: bo to gra, w której krytycznie ważne jest delegowanie właściwych zadań właściwym osobom (np. kto najlepiej pracuje pod presją, kto zespołowo, kto jest decyzyjny a kto analityczny?), budowanie odpowiednio licznych podgrup, cedowanie na nich odpowiedzialności i decyzyjności, efektywne alokowanie ich czasu do aktualnych priorytetów.

Czas trwania: 3h (wariant zabawowy) do 8h (edukacyjny)

Liczba uczestników: od 5 do 20

Miejsce: idealnie nadają się zamknięte sale typu bar, kręgielnia, niektóre salki konferencyjne, apartamenty hotelowe itp.

pomidoroweoblezenieScenariusz edukacyjno – przygodowy:

Pomidorowe Oblężenie

W Siedmiomilowym Lesie co roku odbywa się konkurs na Oblężników Roku.

Oblężnicy słyną z tego, że budują znakomite maszyny oblężnicze strzelające pomidorami.

Dziś nadszedł wielki dzień. Król Lasu postanowił, że tytuł Oblężnika Roku przypadnie każdemu członkowi tej drużyny, która zbuduje maszynę zdolną

tak strzelać pomidorami, by roznieść w pył (i sos) Antypomidorową Fortecę, wzniesioną specjalnie na tę okazję.

Ale oto kłopot. Wszystkie drużyny mają puste magazyny ze sprzętem budowlanym. Część znajdą w lesie, część będą musieli kupić u Kupca Castoramusa (pieniądze zarobią, realizując ZADANIA – gry integracyjne i menedżerskie).

Tylko jaką strategię przyjąć? Czy Oblężnicy mają zbudować mocniejszą

(i droższą) wyrzutnię, czy też zrobić coś skromniejszego, a więcej pieniędzy przeznaczyć na pomidory (będą mogli oddać więcej strzałów)?

Wkrótce wielki pojedynek…

lego-kuferekKuferek przywódcy – gra komunikacyjna

W dużej firmie produkującej z klocków Lego sprzęt kosmiczny działa 5 departamentów. Ostatnio nastąpiła reorganizacja, której efektem jest lekki chaos: nikt nie ma w 100% właściwych zasobów (klocków  i dokumentacji technicznej) do budowy. Co więcej, sztywne wytyczne sprowadziły całą komunikację między działami (każdy z nich mieści się w innym pomieszczeniu) do formalnych spotkań. Czy w tych warunkach uda się uczestnikom stworzyć sprawny system komunikacji, bez którego uporządkowanie chaosu nie będzie możliwe?

Zadaniem uczestników będzie zrealizowanie na rzecz klienta ogromnego zlecenia, składającego się z kilku elementów. Każdy z elementów będzie projektowany i konstruowany w osobnym pomieszczeniu, ale bez współpracy i wzajemnego wsparcia zadania nie uda się zrealizować. Tymczasem szybko pojawi się myślenie „my – oni” które będzie przeszkadzać we współpracy.

Konieczne będzie wyznaczenie sobie strategii, która pozwoli myśleć „gramy do jednej bramki”, udrożnienie komunikacji, zoptymalizowanie współpracy departamentów. Ważne będzie, aby w trakcie gry umieć skorzystać z nabywanej wiedzy i nowych pomysłów, skutecznie wymieniać się informacją, motywować do wzajemnego pomagania sobie. Pamiętać należy, że każdy dział ma swój indywidualny cel, ale jednocześnie bez dobrej współpracy nie zrealizują całości projektu.

Gra menedżerska pokazująca, z jakimi problemami muszą sobie radzić zespoły istniejące w firmie. Omówienie tematów:

  • komunikacja wewnętrzna
  • jakość przywództwa
  • współpraca a konkurencja wewnątrz zespołu
  • plan i strategia pracy w zespole
  • wpływ zmian w otoczeniu na funkcjonowanie zespołu
  • jakość i efektywność pracy zespołu

Scenariusz edukacyjny:

Gra strategiczna “Construction Game”

Kierowana przez uczestników gry firma właśnie wygrała prestiżowy przetarg na budowę supernowoczesnego mostu nad największą rzeką w kraju. Projekt trudny, bo czasu na realizację niewiele a budżet jest niski. Dlatego zarząd postanowił, że część prac będzie realizowana w różnych miejscach dla obniżenia kosztów, a konstrukcja będzie składana z gotowych elementów nad rzeką.

Budowę każdego z głównych elementów powierzono odrębnemu zespołowi. Inwestor pozostawił wolną rękę w wielu kwestiach technologicznych i architektonicznych, zatem od decyzji zespołu zależy kształt i konstrukcja mostu.

Zespół projektowy musi zaplanować technologię (nośność, zjazdy i rozjazdy, elementy infrastruktury) – choć tak naprawdę ta w grze jest dość prosta i wykształcenie inżynierskie nie daje tu wielkiej przewagi. Znacznie istotniejsze są elementy menedżerskie: budżet projektu, harmonogram prac, harmonogram wydatków, spotkania robocze członków podzespołu. O co gramy? Jak zwykle o zysk. Czy zwrócą się poniesione wydatki na materiały do budowy i koszty pracy zespołu projektowego? Czy firma na projekcie zarobi czy będzie musiała do niego dołożyć?

kasyno0111Scenariusz edukacyjny: Decyzyjne Kasyno Menedżerskie ®

Witamy we jedynym w Polsce kasynie, w którym wygrana ani trochę nie zależy od przypadku, czynnika losowego czy szczęścia. To kasyno, w którym wszystko zależy od skutecznego planowania, dobrej strategii, sprawnej komunikacji i podjętej na czas decyzji. W naszym kasynie gracze nie rywalizują ze sobą, lecz tworzą zespół wspólnie walczący o wygraną.

W tym niezwykłym kasynie na graczy czeka Ruletka Drużynowa, Blind Jack (czyli Ślepe Oczko), Amerykański Multipoker, Wieloręki Bandyta, gra w Mega-Kości, samodzielne konstruowanie automatu do gier i Bingo Prawdziwego Lidera. A także specjalność zakładu: zespołowe planowanie sztuczki karcianej, która pozwoli rozbić cały bank.

Oczywiście, w naszym kasynie, jak w każdym innym, gramy na pieniądze (specjalne metalowe żetony o różnych nominałach). Emocje sięgają więc zenitu, atmosfera jest gorąca, a wielkie wygrane i wielkie przegrane są tu na porządku dziennym.

gra-miejskaAlarm – gra miejska

– Policja, słucham – dyżurny aspirant w centrum alarmowym komendy miejskiej przeciągnął się w fotelu. Ton jego głosu zdradzał znudzenie. Młody mężczyzna nie lubił nocnych dyżurów w telefonicznym centrum alarmowym. Zgłoszenia kradzieży rowerów, drobnych pobić, awantur domowych – to nie były sprawy na miarę ambicji początkującego podoficera. Gdyby wreszcie jakieś morderstwo… Albo chociaż porwanie…

– Słuchaj i notuj uważnie – odezwał się władczym tonem niski męski głos w słuchawce. Policjant momentalnie się rozbudził. Tak nie brzmi głos wystraszonego obywatela szukającego pomocy.

– Kto mówi? Proszę się przedstawić! – zażądał podoficer.

– Za osiem godzin w mieście wybuchnie bomba – dzwoniący kompletnie zignorował polecenie aspiranta. – Zginie kilka tysięcy osób. Dziesięć milionów w używanych banknotach może jednak rozwiązać ten problem. Odezwę się za godzinę.

Podoficer spojrzał na czas połączenia. „Dwadzieścia sekund” – mruknął pod nosem – „za krótko, nie namierzyliśmy go”.

Młody policjant poczuł, jak w jego żyłach krew zaczyna szybciej krążyć. To było to! Pierwsza prawdziwa sprawa!

Uczestnicy naszej gry stają się zespołem śledczych, którzy muszą dotrzeć do bomby i ją rozbroić. Żeby jednak dowiedzieć się, gdzie w mieście bomba została ukryta, czeka ich szereg zadań i wyzwań – przeszkód, których rozwiązanie krok po kroku zbliża ich do celu. Te zadania to m.in. śledzenie podejrzanego uciekającego przez miasto, przeprowadzenie przesłuchania, oględziny miejsca włamania, niejawne przeszukanie samochodu należącego do przestępców, koordynowanie pościgu policyjnego i wiele innych.

Każdy z naszych scenariuszy jest unikalny i dostosowany do topografii i atrakcji miasta, w którym go prowadzimy.

 

wyprawyWielkie wyprawy – wybitne zespoły

Program oparty jest na doświadczeniach Rafała Szczepanika z wypraw na biegun północny i południowy, na jeden z himalajskich ośmiotysięczników i niezdobyte wcześniej szczyty Grenlandii. Jego częścią jest prezentacja fotografii z ekspedycji do miejsc, do których do dziś dotarło tylko kilkuset ludzi. Większość czasu zajmują jednak ćwiczenia i gry (mogą to być gry ekstremalne z dużą dawką adrenaliny lub ćwiczenia topograficzno – decyzyjne bez udziału wysiłku fizycznego).

Ten projekt to jednak tylko pozornie spotkanie z podróżnikiem. W rzeczywistości to inspirująca rozmowa o nieznanych zakątkach pracy zespołowej i budowania wybitnych zespołów.  A także niezwykłe doświadczenie siebie – jako lidera lub członka zespołu w zaskakujących, nietypowych zadaniach.

Opowieść ta jest ciekawa dla osób pracujących w firmach dzięki wykorzystaniu analogii:

  • Wyprawa – to projekt mający cel, termin i reguły gry
  • Zespół wyprawowy – obowiązują w nim te same zasady, które sprzyjają efektywnej pracy w każdym innym zespole
  • Rola lidera i kierownika wyprawy – jest bardzo podobna do roli lidera zespołu: od ustalania zasad współpracy i komunikacji do wyznaczania planu wyprawy i zadań logistycznych dla jej uczestników
  • Komunikacja w zespole podczas wyprawy – oparta jest na tych samych zasadach co komunikacja w biznesie.

Prowadzący – Rafał Szczepanik, menedżer i przedsiębiorca – pokazuje, jak swoje doświadczenia wyniesione z wypraw wykorzystuje w codziennej pracy zawodowej. Pokazuje bezpośrednią zależność pomiędzy sytuacjami wyprawowymi    a sytuacjami dotyczącymi współpracy zespołowej w życiu codziennym.

spolecznymyjnionerzyminiaturkaW 2011 roku nasza firma zrealizowała duży projekt non profit. Stworzyliśmy, wyprodukowaliśmy i wysłaliśmy do wszystkich 4000 liceów w Polsce grę szkoleniową “Myjnionerzy”, uczącą  przedsiębiorczości, podstaw biznesu i ekonomii. W kolejnych latach wykorzystywaliśmy te doświadczenia, wspierając wolontariuszy z organizacji Uniwersytetu Dzieci – pomagaliśmy zorganizować projekty uczące dzieci kreatywności, rozwiązywania problemów czy współpracy zespołowej.

Teraz zapraszamy do udziału w kolejnej fazie projektu: wydarzenia edukacyjnego, w którym Państwa pracownicy przeprowadzą grę (i lekcję przedsiębiorczości, biznesu) dla uczniów jednej z wybranych szkół. Na jeden dzień staną się nauczycielami biznesu i podzielą się swoim doświadczeniem zawodowym. Bez obaw – damy im do ręki dobry program: sprawdzoną i pasjonującą grę, której prowadzenia nauczymy. Pomożemy też stworzyć inne elementy lekcji.

Szukają Państwo wyjazdu integracyjnego, który pozwoli pracownikom połączyć wspólne, inteligentne, zespołowe zadanie z działalnością społeczną? Chcą Państwo, by przy okazji nabyli podstawy nowej umiejętności: nauczania biznesowych umiejętności w interaktywny sposób? Zapraszamy do projektu Uniwersytet Dzieci (a zyski z tego wydarzenia w całości trafią na konto Fundacji Uniwersytet Dzieci i będą przeznaczone na dokształcanie dzieci).

Zależy nam na przygotowaniu dla Państwa naprawdę „skrojonego na miarę” szkolenia integracyjnego lub wyjazdu team building. Chcielibyśmy, by program spotkania czy imprezy odzwierciedlał Państwa cele i oczekiwania wobec takiego wyjazdu. Zależy nam też, by scenariusz eventu był:

  • ciekawy (a więc nie powtarzał tego, co już było na poprzednich wydarzeniach),
  • dopasowany do Państwa strategii szkoleniowej (niczego nie dublował, z niczym nie kolidował)
  • pasował do specyfiki grupy (zarówno pod względem kultury organizacyjnej jak i sprawności fizycznej uczestników).

Dlatego rozpoczynając współpracę, zadamy Państwu wiele pytań. Oto kilka przykładowych spraw, o które zapytamy, zanim przygotujemy ofertę szkolenia team building:

  • Jakie mają Państwo oczekiwania wobec tego wyjazdu? Jakie cele chcą Państwo osiągnąć?
  • Czy (poza integracją) chcą Państwo rozwijać jakieś konkretne umiejętności, np. pracy w zespole, komunikacji, kreatywność, planowanie, kierowanie zespołem, poznanie ról w zespole?
  • Jak państwo by rozłożyli akcenty (proporcje) pomiędzy integracją grupy i dobrą zabawą, a edukacją, kształceniem konkretnych umiejętności?
  • Czy to w szkolonej grupie pierwszy wyjazd integracyjny tego typu? Jeśli nie, który?
  • Jakie był programy poprzednich spotkań? Czy to były imprezy czysto rekreacyjne, czy też edukacyjne?
  • W jakich ćwiczenia i gry uczestnicy już brali udział? Proszę podać rodzaje ćwiczeń i możliwie wiele przykładów. Chcielibyśmy znać je możliwie wszystkie, żeby nie zaproponować Państwu, tego, co już mieliście – bo to byłoby nudne
  • Jakie inne szkolenia miękkie uczestnicy już przechodzili w ostatnich 3 latach?
  • Jakie inne szkolenia są planowane w Państwa firmie w najbliższych 2 latach dla tej grupy, lub wybranych jej członków?
  • Czy team building jest częścią większego programu rozwojowego? Jeśli tak, co obejmują inne szkolenia w ramach tego programu?
  • Na jakich stanowiskach pracują uczestnicy?
  • Z jakich działów pochodzą?
  • Na ile się znają?
  • Czy chcieliby Państwo otrzymać ofertę zajęć forsownych, czy spokojnych? Jak duża powinna być dawka wysiłku i adrenaliny podczas wyjazdy integracyjnego?

Dowiedz się więcej o naszych szkoleniach – zostaw nam kontakt do siebie lub napisz na adres kontakt@szkolenia-integracyjne.pl
Tu wpisz swój e-mail i/lub telefon